Det som andra kan göra bättre

Jag såg ett lösryckt citat i tidningen idag – jag läste aldrig artikeln så jag vet inte vad det egentligen handlade om – som löd: ”Det är farligt att göra sådant som andra kan göra bättre.”

Det låter ju spontant sunt. Om någon annan är bättre än du kan du aldrig vinna. Bättre då att inte göra något alls.
Eller?

Njae, jag tror att det är en tankefälla. Det är en beståndsdel i de motståndsmekanismer som jag skrev om igår. Det är en tankefälla som går ut på att hindra oss från att göra saker. För det finns ju alltid någon i världen som är bättre än man själv, vad man än tar sig för. Man är ju knappast bäst, liksom.

Men, det handlar inte om att vara bäst, det handlar om att vara tillräckligt bra, på samma sätt som en basketspelare inte måste vara längst, bara tillräckligt lång. Och Einstein inte var smartast (hans IQ var 150), bara tillräckligt smart (det finns de som har IQ på omkring 200).

I mitt fall: Det finns många som är bättre än jag på att fotografera, men fotografin är ändå mitt levebröd. Jag är tillräckligt bra, tydligen.
Och det lär finnas många som är bättre än jag på att skapa ett varumärke för hattar, men…

2 kommentarer

Under Uncategorized

2 svar till “Det som andra kan göra bättre

  1. Man kan vara världsbäst men inte tillräckligt driven eller ha förmåga att se hur man ska ta tillvara sina egna kompetenser, det tror jag är ingredienser som kan ta en långt även om man är långt ifrån bäst.

  2. Sant!
    Det handlar inte bara om att _kunna_, man ska _göra_ också. Det är där många falerar.

Lämna en kommentar