Utrustning

Följande fotoutrustning finns med mig här i Kosovo:

 * Två kamerahus (5D + min gamla 1dmkII (har inte använt 1:an på evigheter, men ville ha med mig ett extra hus som backup, och hann inte få tag på nya 5DmkII, så denna fick följa med istället och den är helt klart still going strong))

* Objektiv: 35/2,0, 50/1,4, 90/2,8 (Tamron), 20/1,8 (Sigma) och 24-70/2,8. Det sistnämnda har jag ännu inte använt, men planerar att ha med imorgon på en utflykt till Mitrovica där jag tänkte gatuplåta lite.
Föredrar allt som oftast fast optik, pga av dess ringa storlek och vikt, stora bländare och goda skärpa. 

* Blixt med omnibounce och enmeters spiralsladd, så att jag kan handhålla blixten och få den lite ifrån sidan. Har använts vid två tillfällen hittills, då det varit sen kväll.

* Blogginläggen skrivs från nya fina Macbook:en, och en Freecom-disk på 250GB används som backup – dator och externa disken håller fysiskt åtskilda så mycket som möjligt, för att inte bli av med alla bilder vid ev stöld, etc. Alltså, om datorn är kvar på hotellrummet följer externa disken med ut i kameraväskan, och vice versa.

* Två kameraväskor, varav den ena är en ful otymplig rygga som bara fått stå på hotellrummet, och istället har jag burit med mig snygga chica Billingham-väskan. Den är liten men rymmer mer än vad man kan tro. Dock är den lite elak mot axel och rygg – man blir lite sne efter en dag med den.

Några frågor på det?

2 kommentarer

Under Uncategorized

2 svar till “Utrustning

  1. Daniel

    Det här inlägget bör illustreras av en ”dagens outfit”-bild à la tjej/modebloggar, dvs med huvudet avkapat och den chica Billingham-väskan snyggt på sne.

  2. Ping: Min hatt

Lämna en kommentar